Numele lui Dumnezeu
Oamenii din toate timpurile au urmarit sa afle mai multe despre Dumnezeu. Moise este primul care a cerut lui Dumnezeu sa-Si spuna numele. Si a primit raspunsul: “Eu sînt Cel ce s?nt”, adica Iehova sau Iahve. Apoi i-a zis Dumnezeu lui Moise: “Asa sa spui fiilor lui Israil: Cel ce este m-a trimis la voi” (Ies. 3, 14).
Insa acest nume era un nume sfant si se folosea foarte rar. Deseori el era inlocuit cu Adonai sau Elohim.Filon din Alexandria scrie: “Cele patru litere pot fi rostite sau auzite numai de oameni sfinti, ale caror urechi si limbi au fost curatate prin întelepciune, si de nimeni altcineva, in nici un caz” (Viata lui Moise, III, 41).
In alt loc, in enciclopedia evreiasca, gasim: “Iosif Flaviu zice: Moise L-a rugat staruitor pe Dumnezeu sa-i spuna numele Sau si pronuntarea lui, pentru ca astfel sa-l poata folosi în timpul ritualurilor sacre. Dumnezeu i-a pronuntat acest nume, necunoscut altui om, si-ar fi pacat din partea mea sa-l rostesc” (Antichitati II, 12, pg. 4).Deci, Dumnezeu spune lui Moise: “Eu sunt Cel ce sfant”. Lucrul interesant, din punctul de vedere al nostru, al crestinilor ortodocsi, este sa aratam daca numele de Iehova se zice numai despre Tatal, sau si despre Fiul. În felul acesta izbutind sa demonstram coeternitatea si deofiintimea Fiului cu Tatal, aratînd ca cinstirea Treimii nu contrazice Biblia, ci, dimpotriva, se sustine întru totul pe ea.
In Noul Testament gasim o multime de locuri în care Iisus rosteste aceste cuvinte despre Sine. În Evanghelia de la Ioan, gasim: “V-am spus deci voua ca veti muri în pacatele voastre. Caci daca nu credeti ca Eu s?nt, veti muri în pacatele voastre” (In. 8, 24).
In alta parte: “Cand veti inalta pe Fiul Omului, atunci veti cunoaste ca Eu sunt si ca de la Mine Însumi nu fac nimic, ci precum M-a invatat Tatal, asa vorbesc” (In. 8, 28). Iar în alt loc: “Eu sunt mai inainte de a fi fost Avraam” (In. 8, 58). Sau: “Eu sunt Calea, Adevarul si Viata” (In. 14, 6) s. a.Despre faptul ca Dumnezeu va veni pe pamînt in calitate de Mantuitor ne vorbeste proorocul Isaia: “Dar Tu esti Parintele nostru! Avraam nu stie nimic, Israil nu ne cunoaste. Tu, Doamne, esti Tatal nostru, Mîntuitorul nostru: acesta este numele Tau de totdeauna” (Is. 63, 16).Isaia zice ca Dumnezeu va veni si va deschide ochii celor orbi: “Iata Dumnezeul nostru! El va veni si ne va mîntui. Atunci se vor deschide ochii celor orbi si urechile celor surzi vor auzi” (Is. 35, 4-6).Acestea le zice Hristos ?n Evanghelia de la Matei atunci c?nd au venit la El ucenicii lui Ioan, Intrebandu-L: “Tu esti Cel ce vine, sau sa asteptam pe altul?”. Iisus le-a zis: “Mergeti si spuneti lui Ioan cele ce auziti si vedeti: orbii îsi capata vederea si schiopii umbla, leprosii se curatesc si surzii aud, mortii înviaza si saracilor li se binevesteste. Si fericit este acela care nu se va sminti întru Mine” (Mt. 11, 3-6).La Zaharia (12, 10) se zice: “Isi vor atinti privirile spre Mine, pe care ei L-au strapuns si vor face plîngere asupra Lui, cum se face pentru un fiu unul-nascut, si-L vor jeli ca pe Cel întai nascut”.Despre aceasta scrie si Evanghelistul Ioan (19, 37): “Scriptura zice: vor privi la Acela pe Care L-au Impuns”. Deci, s-au implinit cele spuse de Zaharia Proorocul, ca Dumnezeu va fi strapuns pentru pacatele oamenilor. Iisus Hristos este acel Iehova din Vechiul Testament.La Isaia (45, 23) gasim: “Am jurat pe Mine Însumi! Din gura Mea iese dreptatea si nu-mi întorc cuvantul; Inaintea Mea tot genunchiul se va pleca; pe Mine jura-va toata limba”.Iar Apostolul Pavel, in Epistola catre Filipeni zice: “Pentru aceea, si Dumnezeu L-a preaînaltat si I-a daruit Lui nume, care este mai presus de orice nume; ca intru numele lui Iisus tot genunchiul sa se plece, al celor ceresti si al celor pamîntesti si al celor de dedesubt. Si sa marturiseasca toata limba ca Domn este Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatal” (Filip. 2, 9-11).Se stie ca Iehova nu îngaduia numanui sa se închine altcuiva dec?t Sie, adica lui Dumnezeu. Aici vedem ca Iisus Hristos este egal cu Dumnezeu Tatal, caci lui Iisus I se aduce închinarea cea cuvenita numai lui Iehova.La Isaia (8, 13-15) gasim: “Numai pe Domnul Savaot socotiti-L sfant, de El sa va temeti si sa va înfricosati. El va fi pentru voi piatra de încercare si stînca de poticnire pentru cele doua case ale lui Israil, cursa si lat pentru cei ce locuiesc în Ierusalim. Si multi se vor poticni, vor cadea si se vor sfarîma, vor fi prinsi în cursa si vor fi dusi în robie!”.Aceleasi cuvinte le citim si la Apostolul Petru: “Apropiati-va de El, piatra cea vie, de oameni într-adevar neluata în seama, dar la Dumnezeu aleasa si de pret. Si piatra de poticnire si stînca de sminteala, de care se poticnesc, fiindca n-au dat ascultare cuvîntului, spre care au si fost pusi” (I Petru 2, 4; 2, 8). Vedem, deci, ca si de Hristos se vor sminti, dupa cum zice proorocul Isaia ca se vor sminti de Domnul Savaot.
In Apocalipsa lui Ioan, Hristos zice despre Sine: “Vor cunoaste toate Bisericile ca Eu sunt Cel care cercetez rarunchii si inimile si voi da voua, fiecaruia, dupa faptele voastre” (Apoc. 2, 23).Aceste cuvinte s?nt luate din Ieremia Proorocul: “Eu, Domnul, patrund inima si încerc rarunchii, ca sa rasplatesc fiecaruia dupa caile lui si dupa roada faptelor lui” (Ierem. 17, 10).Iisus Hristos in Noul Testament este numit ca si Iehova in Vechiul Testament - Lumina. La Ioan (1, 9) citim: “Cuvantul era Lumina cea adevarata care lumineaza pe tot omul, care vine in lume”. Iar in VT despre Iehova este scris: “Domnul este luminarea mea si m?ntuirea mea” (Ps. 26, 1).Oare se poate spune ca Iisus Hristos este o lumina, iar Iehova este alta? Nu, ci este o singura Lumina, un Dumnezeu în Trei Fete.
In NT, la Apocalipsa (17, 14), despre Hristos se spune ca este Împaratul împaratilor si Domnul domnilor. Asta nu înseamna ca Iehova nu mai este Domnul domnilor si Împaratul împaratilor, ci doar ca Iisus este ca si Iehova.“Ei vor porni razboi împotriva Mielului, dar Mielul si va birui, pentru ca este Domnul domnilor si Împaratul împaratilor si vor birui si cei împreuna cu El - chemati si alesi si credinciosi” (Apoc. 17, 14).La fel este numit si Iehova în Vechiul Testament: “Iar Domnul este adevaratul Dumnezeu, este Dumnezeul viu si Împaratul vesnic” (Ierem. 10, 10). “Cîntati Dumnezeului nostru, cîntati; cîntati Împaratului nostru, cîntati” (Ps. 46, 6).Despre Iehova se zice: “Domnul Dumnezeul vostru este Dumnezeul dumnezeilor si Stapînul stapînilor, Dumnezeu mare si puternic si minunat, care nu cauta la fata, nici nu ia mita” (Deut. 10, 17).
In Noul Testament se zice ca “este un Domn, o credinta, un botez. Un Dumnezeu si Tatal tuturor, care este peste toate si întru toti” (Efes. 4, 5).De aici se vede ca Iisus este Iehova, caci Iisus, ca si Iehova, este Dumnezeul dumnezeilor si Împaratul împaratilor.Un argument este ca Iisus Hristos, ca si Iehova, se numeste Mîntuitor. La Isaia gasim: “Eu, Eu sînt Domnul si nu este izbavitor afara de Mine” (Is. 43, 11).
In Noul Testament, la Fapte (4, 12), citim: “Si întru nimeni altul nu este mantuire, caci nu este sub cer nici un alt nume, dat intre oameni, in care trebuie sa ne m?ntuim noi”.Acestea si multe alte locuri din Sfînta Scriptura ne îndreptatesc sa spunem ca si Hristos, ca si Dumnezeu Tatal este Iehova, Domnul Savaot.
In acelasi fel se poate arata ca si Duhul Sfînt este Dumnezeu ca si Iehova, ceea ce nu a constituit obiectul studiului de fata.