Suflet necajit vine catre Tine, Stapane Sfinte, si cu lacrimi vorbeste cu Tine, pentru pierzatorul vrajmas, si cu toata smerenia cade rugandu-se Tie pentru potrivnicul care il necajeste pe el. Deci de vreme ce cu nerusinare vine catre Tine, auzi-l pe el degrab; si fiindca a alergat cu dorire catre Tine, cu osardie cerceteaza-l pe dansul. De il vei trece cu vederea pe el cand se necajit, a
pierit; de vei zabovi a-l auzi pe el, fiind tinut, a lipsit. Iar daca il vei cerceta pe el pentru indurarile Tale, se afla; iar daca vei cauta spre dansul, se mantuieste; daca il vei auzi pe el, se imputerniceste. Ravneste pentru dansul, ca logodnica a Ta este; fiindca si cel ce l-a logodit pe dansul Tie este Pavel Apostolul, care a zis ca fara de moarte ravnitor esti (v. II Corinteni 11:2). Sa nu il treci pe el cu vederea ca sa nu socoteasca vrajmasul ca i-ai dat lui carte de despartire si l-ai alungat pe dansul de la Tine.
Cearta-ma pe
mine, Stapane, pentru indurarile Tale, si sa nu ma dai pe mine in
mainile pierzatorului. Caci iata am adunat gandurile mele dinspre toate
partile, si nu aflu a se pomeni vreun bine inaintea Ta, decat numai
aceasta, ca afara de Tine pe altul nu stiu. Latime nemasurata este
darul tamaduirilor Tale; si tuturor celor ce vin catre Tine le da
tamaduire. Pentru ca si ranile mele adeseori se tamaduiesc cu
indurarile Tale si iarasi putrezesc pentru a mea lenevire. Acum am
uitat pe Doctorul intru sanatatea mea, si m-a uitat pe mine Doctorul
intru boala mea. Ca osteneala iti dau Tie pacatele mele, cunosc; si ca
miluit fiind Te intarit pe Tine, nu-mi e necunoscut; si ca ma suferi pe
mine pentru milosardia Ta, nu uit; fiindca si maica cea milosarda
fiind lepadata de pruncul sau, nu sufera sa-l treaca cu vederea pe el,
ca se biruieste de indurarile sale. Deci daca aceea intr-acest chip
este, cu cat mai vartos milostivirea Ta? Iata dar, Stapane, si
indurarile pasarii se varsa peste puii sai, si in fiecare ceas ii
cerceteaza pe ei si mancare le aduce lor, si se osteneste ca sa-i
hraneasca pe ei; ca se biruieste de indurari. Si daca cele
necuvantatoare asa de milosarde sunt, cu atat mai mult darul Tau, de
mii de ori mai mult biruindu-se de indurarile, va milui pe cei ce vin
catre dansul si il cauta pe el intru adevar. Iata iarasi izvorul plin
este de ape izvorand neincetat, si da cu indestulare tuturor celor ce
vin catre dansul, si nu are trebuinta de laude omenesti; caci nu este
lauda lui a da in dar bautura, ci a Te slavi pe Tine printr-insul.
Fiindca prea aratat este ca pentru facerea de bine a Darului Tau da
acela bautura. Caci iata a istorisit izvorul noianul cel nemarginit al
indurarilor Tale. Cu indestulare hranesti puterile ceresti si toata
suflarea cea de pe pamint o iconomisesti, nelipsit fiind de laude si de
slava a toata zidirea. Slavit esti intru fiinta maririi Tale si intru
marea cuviinta a slavei Tale. Dragostea Ta dorind mantuirea noastra,
se pleaca pe Sine catre noi, ca slavoslovind-o noi pe dansa sa ne
mantuim intru dansa printr-insa. Caci incredintat sunt, ca insasi
dragostea Darului Tau ne sprijineste si primeste pe cel ce vine catre
dansa. Si mai inainte cunoscator fiind, o, Stapane, vezi de s-a
dezbracat el desavarsit de lume. Mai inainte de a ajunge el la usa, ii
deschizi lui; mai inainte de a cadea el inainte-Ti, ii intinzi lui
mana; mai inainte de a izvori el lacrimi, versi peste dansul indurarile
Tale; mai inainte de a-si marturisi el datoriile sale, ii dai
iertarea. Nu invinuiesti; nu ii zici unde a cheltuit anii, cum a trecut
vremea; nu cauti suma zapisului pacatelor lui; nu pomenesti
intaratarea lenevirii lui; nu defaimi lepadarea facerilor Tale de bine,
ci smerenia, si plansul, si asezarea inimii mai inainte vazand-o,
strigi: "Scoateti haina cea dintai si il imbracati pe el; jertfiti
vitelul cel gras spre odihna si veselie" (Luca 15, 22). Se aduna
ingerii si se veselesc pentru aflarea fiului celui pierdut si pentru
intoarcerea mostenitorului celui amagit; si ca pe un negutator ce a
venit intru ale sale cu multa bogatie, asa primeste Darul Tau pe
pacatosul ce se apropie din tot sufletul; caci doreste sa vada lacrimile
si inseteaza sa vada pocainta si se bucura pentru sarguinta celor ce
se sarguiesc sa se pocaiasca.
Deci arata si
intru mine multa milosardia Ta si slobozeste-ma din stramtorarea
pierzatorului; caci ranindu-ma, sta batjocorindu-ma. Si precum pe mare
s-au apropiat ucenicii si Te-au desteptat pe Tine, si prin glasul cel
binecuvintat al gurii Tale a incetat furtuna vantului si s-a alinat
viforul valurilor, auzi lacrimile mele, ca ziua si noaptea Te desteapta
pe Tine. Doisprezece ani locuind doctorii langa cea bolnava, nu au
putut sa-i tamaduiasca curgerea sangelui, ci mai multa durere ii dadeau
decat tamaduire; si cate aceia nu au putut, Tu ai dat; si in cate
aceia au fost biruiti, tu le-ai insanatosit si fara de osteneala ai
daruit tamaduirea. Caci nadajduind a se tainui de Tine, pe ascuns s-a
apropiat de poala hainelor Tale. S-a apropiat, nu s-a atins de Sfantul
Tau Trup, si imbracamintea Ta tamaduire i-a dat ei, si izbavire fara
de vatamare de multi doctori (v. Matei 9:20). Izbaveste si sufletul meu
cel necajit de rusinea si ocara vrajmasului care ma necajeste pe
mine, Milosarde Doctore; arata-Ti in madularele mele multa Ta
intelepciune; si neintinate fa ranile mele, si pune in ele podoaba
faptelor bune, si propovaduias-ca-se Darul Tau, ca el pe mine m-a
izbavit.
Mielule cel
fara de pacate, Care Te-ai junghiat pentru mantuirea a toata lumea si
ai impacat cerul si pamantul, sa nu ma lepezi pe mine, caci fara de
rusine m-am apropiat de Tine, si sa nu imi spui mie: "Ce ai suferit
pentru Mine?" In ziua cea infricosata si strasnica vei zice noua
pacatosilor: "Stiti ce am suferit pentru voi? Nevazut fiind, vazut am
fost de voi; fara de moarte fiind, pentru voi am fost osandit; fara de
pacate fiind, pentru voi am fost palmuit; si asa rastignindu-ma nu
M-am maniat; batjocorit fiind, nu am blestemat. Eu, Stapanul, mai
presus fiind de toate pacatele si vinovatiile, pentru voi am suferit
acestea; voi, vinovatii, pentru Mine ce ati suferit?" Pentru aceasta nu
are cineva din noi dare de raspuns.
AduTi aminte,
Doamne, ca acestea toate Le-ai suferit pentru noi, pentru milosardia
Ta si pentru bunatatea si dreptatea Ta, si nu pentru ispravile
noastre; caci precum atunci cand ai fost vandut pentru noi, Sfant erai
si Nepacatos, si acum Acelasi esti, Stapane, caci nu s-a schimbat
milosardia Dumnezeirii Tale, pe care o ai din fire; iar noi si atunci
eram necredinciosi si rai si vicleni, si acum suntem pacatosi si
neputinciosi. Deci darul pe care ni l-ai daruit pentru milosardia Ta,
sa nu il iei pe el de la noi; caci daca atunci pentru dragostea noastra
ne-ai izbavit pe noi, iar acum fiindca am gresit, pentru aceasta Te-ai
maniat si Ti-ai luat mana Ta de pe noi? Cu cuviinta am zis Sfant, caci
pentru dreptatea noastra atunci ne-ai izbavit pe noi, si acum inca,
caci am gresit, Te-ai departat de la noi. insa, precum mai inainte am
spus, noi si atunci pagani eram si acum pacatosi; deci daruirea pe
care ne-ai daruit-o noua pentru iubirea Ta de oameni, pana in sfarsit
arat-o spre noi.
Eu, suflet
necajit fiind, iara si iara strig catre Tine, Stapane, si a ma apropia
la Tine pentru vrajmasul meu ma silesc: Vezi, Stapane, si fii mie
scapare, si cearta pe ispititorii sai, ca in tot ceasul ma impresoara
pe mine si nu pricep, ma fura pe mine si nu cunosc, ma raspandesc pe
mine si nu ma umilesc; ma impiedica pe mine ca sa Te rog pe Tine, caci
cunosc ca de voi striga catre Tine cu lacrimi si cu suspin, nu ma vei
lasa. Vai mie, ce fel de impotriva luptatori am in lupta! Fericit sunt,
ce fel de izbavitor am si datator de plata pentru nevointa! Vasiliscul,
fiara, cumplita este intru amandoua, in vedere si in amaraciune, si
balaurul acesta in amandoua acestea ale lui mai rau este: in lupta si
in nerusinare. Putere sfanta, ce ai inghitit toiegele cele prefacute in
balauri, cearta si pe balaurul acesta, ca fara de sfiala se apropie de
mine, si prin nerusinarea luptei lui, comoara lucreaza celor ce
sufera, si scarba pe care o aduc ingrozirile lui, fericire are ascunsa;
caci bucuria veacului acestuia este amestecata cu mahnire; iar scarba
si stramtorarea, bucurie si viata vesnica prilejuiesc.
Totdeauna am
fost neputincios, si sunt neputincios, Stapane, si neincetat ma
cerceteaza pe mine Darul Tau si ma vindeca pe mine; si in fiecare ceas
am lepadat plata tamaduirilor lui si o lepad. Fiindca nepretuite sunt
tamaduirile Darului Tau si in dar pe ele le dai, si fiindca prin
lacrimi le daruiesti pe ele, daruieste-mi si mie, prin lacrimile mele,
tamaduirile sufletului meu.
Prea aratat este tuturor ca veacul acesta se aseamana luptei, si balaurul cel tare cu toti se lupta impotriva.
Prea aratat este tuturor ca veacul acesta se aseamana luptei, si balaurul cel tare cu toti se lupta impotriva.
De unii se
biruieste si se calca, iar pe altii ii biruieste si ii calca; de unii
se surpa si se batjocoreste, iar pe altii el ii surpa si ii
batjocoreste; unii, prin lupta lui se incununeaza, iar altii prin lupta
lui se bimiesc; unii, prin amaraciunea lui, dulceata vietii celei
vesnice o dobandesc, iar altii, prin dulceata lui si molesirea,
amaraciunea muncii celei vesnice o afla; unii, prin neaverea cea
desavarsita a lor, cu lesnire il supun pe dansul, iar pe altii, pentru
infasurarea cu lucrurile cele pamantesti, el ii supune; si celor ce
doresc pe Dumnezeu din tot sufletul, razboiul lui ca o nimica este; iar
celor ce doresc lumea, greu este si nesuferit.
Fericiti sunt
cei ce pe Dumnezeu au iubit si pentru dragostea Lui au defaimat pe
toate. Fericiti sunt cei ce lacrimeaza ziua si noaptea, ca sa se
izbaveasca de mania ce va sa fie. Fericiti sunt cei ce s-au smerit pe
sine de buna voie, ca acolo se vor inalta. Fericiti cei infranati, ca
desfatarea Raiului pe dansii ii asteapta. Fericiti cei ce si-au chinuit
trupurile lor in privegheri si in nevointa, ca bucuria raiului le este
lor gatita. Fericiti cei ce s-au facut de buna voie biserica a
Sfantului Duh, ca acestia vor sedea de-a dreapta. Fericiti cei ce au
castigat dragostea lui Dumnezeu in sufletele lor, ca acestia se vor
chema iubitori de Hristos. Fericiti cei ce s-au rastignit pe sine, ca
intru Dumnezeu s-a facut cugetarea lor ziua si noaptea. Fericiti cei ce
si-au incins mijloacele lor cu adevarul si si-au gatit candelele lor,
si asteapta pe Mirele lor cand se va intoarce de la nunti. Fericit cel
ce a castigat ochilor celor intelegatori privirea bunatatilor celor ce
vor sa fie si a muncii celei vesnice, si s-a sarguit a se osteni ca sa
dobandeasca vesnicele bunatati. Fericit cel ce are inaintea ochilor
neincetat acel infricosat ceas si s-a silit a bine placea pana este
vreme. Fericit cel ce s-a facut pe pamant nepatimas ca un inger, ca
impreuna cu ingerii sa se bucure in ziua aceea.
Deci sa ne
sarguim, fratilor, cele de sus a le vedea, cele de sus a le intelege,
cele de sus a le gandi, cele de sus a le socoti, cele de sus a le
pomeni, cele de sus a le castiga, cele de sus a le pricepe, cele de sus
a le grai, cele de sus a le face, cele de sus a le negutatori; cu
totul la cele de sus a ne indrepta si a nu inclina spre cele de jos,
unde sunt dulcetile si poftele veacului acestuia desert si purtator de
moarte, ci bine este totdeauna a cauta cu ochiul inimii, ca sa nu cada
ceva in lumina ochiului, sau gand rau si viclean, sau altceva din cele
ce nu plac Stapanului Dumnezeu, si sa intunece mintea; ci auzi tu, cel
ce citesti, pentru sine-mi zic, avem ce sa gandim totdeauna, avem pe
ingeri, avem pe Arhangheli, avem pe Puteri, avem slavele Domniilor,
avem pe Heruvimi, avem pe Serafimi, avem pe insine, avem pe Dumnezeu
Stapanul tuturor, numele cel bun si sfant, avem pe Prooroci, avem pe
Apostoli, avem Sfintele Evanghelii, cuvintele Domnului, avem pe
Mucenici, avem pe toti Sfintii, avem pe Marturisitori, avem pe Sfintii
Parinti, pe Patriarhi, avem pe Pastori, avem pe Preoti, avem cerurile
si toate cele din ele.